Een sterke branding met ISO certificering

In dit artikel vind je antwoord op de vraag, wat hebben ISO certificeringen en imago en branding met elkaar te maken? ISO certificaten behalen bedrijven met allerlei achtergronden en branches. Voor elke branche zijn er wel meerdere certificaten van belang. En dan gaat het vooral om het imago van je merk, want dat kan juist heel erg leiden door het niet behalen van certificaten. Bijvoorbeeld als je je privacy voorzieningen niet goed geregeld hebt. Dit kan zomaar het einde van je organisatie betekenen als dit tot een groot lek leidt. ISO 27001 zorgt ervoor dat dit soort schade voorkomen kan worden. Hoe dat zit lees je hier onder.

Wat is ISO?

Voor we doorgaan op het stukje imago, en reputatie is het goed om eerst verder in te zoomen wat wordt bedoeld met een ISO certificering. Als bedrijven dien je je te houden aan een aantal normen met onder meer betrekking tot beveiliging en duurzaamheid. Echter, kan je ervoor kiezen om hier net een stap verder in te gaan door het behalen van certificeringen. Deze worden uitgevoerd na implementatie van de nieuwe manier van werken en afgegeven na een onafhankelijke audit. Deze audit wordt vervolgens jaarlijks uitgevoerd om te bepalen of je het certificaat mag blijven behouden. Met de certificaten onderscheid je je van concurrenten maar behaal je daarnaast ook nog eens voordelen op gebied van interne bedrijfsprocessen.

Reputatie en imago

Naast dat het intern dus velen voorbeelden heeft om je processen op orde te hebben, is dit ook in het voordeel om extern uit te dragen. Zoals gezegd kan het je een voordeel positie opleveren ten opzichte van de concurrent. Je kan dan ook het behalen van een certificaat inzetten als PR instrument. Tevens voorkomt de certificering mogelijk schade in de toekomst. Neem als voorbeeld ISO 14001. Dit certificaat staat voor milieumanagement en wordt enkel afgegeven wanneer wordt voldaan aan de normen om de invloed op het milieu vanuit het bedrijf minimaal te maken. Wanneer je claimt milieubewust te zijn maar dit niet kan aantonen, kan dit tot grote weerstand lijden vanuit consumenten en bedrijven. In het ergste geval wordt je organisatie publiekelijk aan de schandpaal genageld.

Author: admin

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *