Webshops zijn tegenwoordig al een tijdje het meest gebruikte verkoopkanaal in de B2C handel, en ook de B2B webshop is tegenwoordig in opkomst. En dat is dan ook niet zonder reden, een webshop is voor klanten namelijk de allermakkelijkste manier om hun inkopen te doen. Men kan van waar dan ook op hun gemak in de webshop rondkijken, en kan in alle rust de eigenschappen van de producten bekijken en vergelijken. Het is dan ook essentieel om jouw klanten ook deze service aan te bieden. Zo weet je namelijk zeker dat je geen klanten verliest aan concurrenten die wel een eigen webshop hebben.
Vindt iemand om de webshop te bouwen
Het allerbelangrijkste aan het starten van een webshop is dat je in zee gaat met een partner waar je ook op kan vertrouwen. Je wil namelijk niet hebben dat jouw webshop niet naar behoren werkt en potentiële klanten om die reden worden weggejaagd. Zoek daarom naar een bedrijf dat al ervaring heeft met het bouwen van webshops. Daarnaast raden we je ook aan om eens naar de webshops die ze al hebben afgeleverd te kijken. Want als die webshops goed zijn dan weet je dat het met jouw webshop ook wel goed komt.
Kies een goede basis voor je webshop
De meeste webshops draaien op al bestaande software. Er zijn immers zoveel webshops dat de kans klein is dat er niet al een softwarepakket is dat bij jouw eisen past. De bouwer van jouw webshop helpt jouw in de keuze van een softwarepakket, maar wij hebben al wel een paar tips voor je. Zo kan je kiezen tussen open source en closed source. De eerste wordt ontwikkelt door vrijwilligers, en de tweede door een bedrijf. Open source software is makkelijker aan te passen en goedkoper, maar vaak wel minder stabiel. Closed source is minder flexibel, maar makkelijker op te zetten.
Houdt je productgegevens overzichtelijk
Als je een gevarieerd aanbod hebt is een PIM systeem een must. Een PIM systeem is een systeem waarin je alle productgegevens vast kan leggen, waarna die gegevens vervolgens automatisch in alle kanalen kunnen worden bijgewerkt. Dit maakt niet alleen het beheer van de webshop makkelijker, de gegevens uit het PIM systeem kunnen namelijk ook gebruikt worden in bijvoorbeeld brochures en mails, en ze kunnen ook voor het gemak aan vertegenwoordigers worden meegegeven, zo weet je zeker dat niemand meer met achterhaalde informatie werkt.